Syair perahu
adalah merupakan karya terkenal hasil daripada ciptaan Hamzah Fansuri. Hamzah Fansuri merupakan seorang sasterawan berasal daripada
Indonesia. Dari nama belakangnya “Fansur” berasal dari Barus, kampung kuno yang
berada di antara kota Singkil dan Sibolga, daerah pesisir Barat pulau Sumatera,
apabila diterjemahkan ke dalam bahasa Arab menjadi “Fansur”. Hamzah Fansuri dianggarkan hidup antara pertengahan abad ke -16
sampai awal abad ke -17, beliau merupakan salah seorang tokoh besar yang pernah
dilahirkan oleh sejarah keemasan masa lampau nusantara Melayu-Indonesia. Beliau
dianggap sebagai tokoh yang paling berjasa dalam perkembangan bahasa dan
kesusasteraan Melayu klasik. Beliau merupakan sastrawan sufi yang terkenal
kerana telah banyak melahirkan karya-karya sufi baik yang berbentuk prosa
mahupun yang berbentuk puisi atau syair.
Di antara karya sastra
sufinya yang terkenal adalah syair perahu. Syair ini mengandungi
nilai-nilai tasawuf yang sangat tinggi dan telah mempengaruhi warna kesufian di
kerajaan Aceh pada zaman hingga sampai ke zaman sekarang.. Pada waktu itu kedudukan
Hamzah Fansuri begitu penting sekali kerana beliau adalah penyair pertama yang
menulis bentuk syair dalam bahasa Melayu. Sumbangan besarnya bagi bahasa Melayu
adalah asas awal yang dipancangkannya terhadap peranan bahasa Melayu sebagai
bahasa keempat di dunia Islam sesudah bahasa Arab, Persia, dan Turki Utsmani. Kedalaman
ilmu yang dimiliki telah mengangkatnya ke tempat kedudukan tinggi dalam dunia
sastera Nusantara. Hamzah Fansuri dikenal sebagai tokoh sastrawan sufi yang
telah menjadikan sastera sebagai media untuk mengungkapkan idea-idea dan
perasaan rindunya kepada Allah sang pencipta.
Syair Perahu:
Syair
Perahu
Oleh
Hamzah Fansuri.
Inilah
gerangan suatu madah,
Mengarangkan
syair terlalu indah,
Membutuhi
jalan tempat berpindah,
Di sanalah
ikhtikad diperbetuli sudah.
Wahai
muda kenali dirimu,
Ialah
perahu tamsil tubuhmu,
Tiadalah
berapa lama hidupmu,
Ke
akhirat juga kekal diammu.
Hai
muda arif budiman,
Hasilkan
kemudi dengan pedoman,
Alat
perahumu jua kerjakan,
Itulah
jalan membetuli insan.
Perteguh
juga alat perahmu,
Hasilkan
bekal air dan kayu,
Dayung
pengayuh taruh di situ,
Supaya
laju perahumu itu.
Sudahlah
hasil kayu dan air,
Angkatlah
pula sauh dan layar,
Padi
beras bekal janganlah taksir,
Nescaya
sempurna jalan yang kabir.
Perteguh
jua alat perahumu,
Muaranya
sempit tempatmu lalu,
Banyaklah
di sana ikan dan hiu,
Menanti
perahumu lalu dari situ.
Muaranya
dalam, ikan pun banyak,
Di
sanalah perahu,karam dan rosak,
Karangnya
tajam seperti tombak,
Ke
atas pasir kamu tersesak.
Ketahui
olehmu hai anak dagang,
Riaknya
rencam ombaknya garang,
Ikan
pun banyak datang menyerang,
Hendak
membawa ke tengah sawang.
Muaranya
itu terlalu sempit,
Di
manakah lalu sampan dan rakit,
Jikalau
ada pedoman dikepit,
Sempurnalah
jalan terlalu ba’id.
Baiklah
perahu engkau perteguh,
Hasilkan
pendapat dengan tali sauh,
Anginnya
keras ombaknya cabuh,
Lailahaillallah
akan tali teguh.
Barangsiapa
bergantung ke situ,
Teduhlah
selebu yang rencam itu,
Pedoman
betuli perahumu itu,
Selamat
engkau ke pulau itu.
Lailahaillalah
jua yang engkau ikut,
Di
laut keras taufan dan rebut,
Hiu
dan paus di belakang menurut,
Bertetaplah
kemudi jangan terkejut.
Laut
Sailan terlalu dalam,
Di
sanalah perahu rosak dan karam,
Sungguhpun
banyak di sana penyelam,
Larang
mendapat permata nilam.
Laut
Sailan Wahid al-Qahhar,
Raknya
rencam ombaknya besar,
Anginnya
sonsongan membeluk sangkar,
Perbaik
kemudi jangan berkisar.
Itulah
laut yang maha indah,
Ke
sanalah kita semuanya berpindah,
Hasilkan
bekal dan juadah,
Selamatlah
engkau sempurnalah musyahadah.
Sailan
itu ombaknya kisah,
Banyak
akan ke sana berpindah,
Taufan
dan ribut terlalu azamah,
Perbetuli
pedoman jangan berubah.
Laut
kalzum terlalu dalam,
Ombaknya
muhit pada sekalian alam,
Banyaklah
di sana rosak dan karam,
Perbaiki
nan siang dan malam.
Ingati
sungguh siang dan malam,
Laut
deras bertambah dalam,
Angin
pun keras ombaknya rencam,
Ingati
perahu jangan tenggelam.
Jikalau
engkau ingati sungguh,
Angin
yang keras menjadi teduh,
Tambahan
selebu tetap yang cabuh,
Selamat
engkau ke pulau itu berlabuh.
Sampailah
Ahad dengan masanya,
Datanglah
angin dengan paksanya,
Belayar
perahu sidang budimannya,
Belayar
itu dengan kelengkapannya.
Wujud
Allah nama perahunya,
Ilmu
Allah akan dayungnya,
Iman
Allah nama kemudinya,
Yakin
akan Allah nama pawangnya.
Taharah
dan istinjak nama lantainya,
Kufur
dan maksiat air ruangnya,
Tawakal
akan Allah jurubatunya,
Tauhid
itu akan sauhnya.
Lailahaillalah
akan talinya,
Kamal
Allah akan tiangnya,
Assalammualaikum
akan tali lenggangnya,
Taat
dan ibadat akan dayungnya.
Selawat
akan nabi tali bubutannya,
Istighfar
akan Allah akan layarnya,
Allahu
akhbar nama anginnya,
Subhanallah
akan lajunya.
Allahu
a’lam nama rantaunya,
Iradat
Allah nama bandarnya,
Kudrat
Allah nama labuhnya,
Syurga
Jannat anna’im nama negerinya.
Sumber:
Zuber Usman,1969.
Kesusasteraan
Lama Indonesia,
LATAR MASYARAKAT YANG TERDAPAT DALAM SYAIR INI
Latar masyarakat juga dikenali sebagai citra
masyarakat. Latar ini menunjukkan gambaran tentang masyarakat dalam cerita
mahupun sajak atau syair. Latar masyarakat merangkumi bangsa, taraf hidup,
pekerjaan, amalan-amalan yang masih diamalkan, kepercayaan, tingkah laku dan
sebagainya. Manakala maksud masyarakat adalah sejumlah manusia yang merupakan
satu kesatuan golongan yang berhubungan tetap dan mempunyai kepentingan yang
sama. Masyarakat melahirkan satu budaya atau adat, iaitu
peraturan-peraturan yang tidak bertulis seperti pantang larang dalam masyarakat
melayu.
Perkataan
masyarakat berasal dari bahasa Arab iaitu Syakara yang bermaksud ikut serta
atau partisipasi. Menurut Ralph Linton (1968) masyarakat adalah setiap kelompok
manusia yang hidup dan bekerja sama dalam waktu yang lama dan mampu membuat
keteraturan dalam kehidupan bersama dan mereka menganggapnya sebagai satu
kesatuan sosial. Menurut Selo Sumarjan (1974) masyarakat adalah orang-orang
yang hidup bersama yang menghasilkan kebudayaan.
Di dalam rangka
pertama syair, pengarang tidak memperlihatkan soal latar masyarakat tetapi pengarang
menjelaskan tentang keindahan syair yang dihasilkannya untuk pembaca. Manakala
dalam rangkap kedua, pengarang memfokuskan syair ini kepada golongan muda. Perahu
dianggap sebagai tubuh badan seseorang yang tidak kekal di dunia ini. Rangkap
ini memberi peringatan kepada masyarakat bahawa setiap yang bernyawa pasti akan
mati jua. Di sini juga melihatkan latar masyarakat tempat tinggal pengarang
yang tinggal di daerah pesisir Barat pulau Sumatera yang kebanyakannya adalah
nelayan.
Manakala dalam
rangkap ketiga adalah mengenai kehidupan. Hidup mestilah berlandaskan pedoman
yang sudah tersedia. Pedoman-pedoman itu dijadikan panduan dalam kehidupan
supaya masyarakat hidup bersatu padu dan hidup dalam kelompok masyarakat yang
aman damai. Rangkap ke empat syair bermaksud, anggota badan mestilah teguh dan
kuat untuk melancarkan perjalanan hidup kita. Di sini pengarang
menggunakan alat perahu sebagai simbol
kepada anggota badan.
Di dalam rangkap kelima
syair memberikan latar masyarakat yang pada waktu itu menjadikan beras atau
padi sebagai makanan asasi mereka, selain itu ia juga bermaksud kekuatan. Jika
kita mempunyai kekuatan, kita mampu meneruskan hidup dengan sempurna dan tidak
sia-sia. Kemudian dalam rangkap ke enam syair ada menyebut muara, iaitu tempat
perlabuhan kapal. Sesuai dengan latar masyarakat yang tinggal di persisiran
pulau pada waktu pengarang menghasilkan syair ini. Syair ini juga bermaksud, hidup
ini penuh dengan pelbagai cabaran yang hanya menunggu peluang untuk mencabar
hidup manusia.
Rangkap ketujuh syair memperlihatkan
kehidupan nelayan yang menangkap ikan untuk mata pencarian, namun pekerjaan
nelayan kadangkala mendatangkan risiko kerana adanya badai dan ribut yang boleh
mengaramkan dan merosakkan perahu nelayan. Selain itu juga dalam rangkap ini
memberi maksud tentang cabaran-cabaran yang hebat boleh melemahkan iman dan
pegangan manusia. Rangkap kelapan syair meihatkan latar masyarakat yang ada
sebilangannya menjadi anak dagang dengan membawa hasil dagangan menggunakan
kapal atau perahu. Ombak dan ikan yang dimaksudkan oleh pengarang ialah cabaran. Jika seseorang
itu tidak teguh pendirian atau tidak tahan dengan cabaran, ia boleh menewaskan
manusia.
Rangkap sembilan syair
bermaksud jika hidup seseorang itu berpedoman, hidup orang itu akan mudah
walaupun perjalanannya terlalu jauh. Manakala dalam rangkap kesepuluh syair
bermaksud, kita dinasihati supaya melengkapkan diri dengan keimanan supaya
segala bentuk cabaran dapat diatasi. Di samping itu,kita dinasihati supaya
percayakan Allah. Kedua rangkap ini menyatakan mengenai masyarakat islam yang
perlu melengkapkan diri dengan keimanan, ketaqwaan dan percaya kepada Allah
S.W.T dalam mengahadapi cabaran-cabaran kehidupan. Dengan beriman kepada Allah,
masyarakat hidup dengan penuh keyakinan dan sabar dalam mengahadapi ujian
Rangkap kesebelas syair
bermaksud, sesiapa yang bergantung kepada Allah akan beroleh keselamatan dan rangkap
keduabelas syair bermaksud, jika Allah yang disembah, segala bentuk cabaran dan
kesusahan dapat diatasi. Di samping itu, beriman kepada Allah akan memantapkan
hidup kita. Rangkap tigabelas syair bermaksud, Laut Sailan adalah lambang
kepada cabaran yang boleh memusnahkan hidup manusia.
Rangkap keempatbelas
syair bermaksud, kita dinasihati supaya menguatkan peribadi apabila berdepan
dengan pelbagai cabaran. Rangkap limabelas syair bermaksud, kita semua akan
kembali kepada Tuhan. Oleh itu, kita dinasihati supaya melengkapkan diri dengan
bekalan supaya memperoleh kebahagian kelak. Rangkap keenambelas syair bermaksud
pelbagai dugaan perlu ditempuhi oleh manusia. Manusia perlu menguatkan iman
mereka.
Rangkap ketujuhbelas
syair bermaksud, cabaran-cabaran yang hebat itu perlu ditempuhi oleh manusia
dan ada antara mereka yang tidak sanggup menghadapinya. Oleh itu manusia
dikehendaki melengkapkan diri dengan ilmu tidak kira siang atau malam. Rangkap
kelapanbelas syair bermaksud, kita diseru mengingati Allah setiap masa. Maka kita
tidak akan tersesat. Rangkap kesembilanbelas syair bermaksud, dengan mengingati
dan beramal, manusia akan selamat.
Rangkap keduapuluh
syair bermaksud, manusia yang lengkap dengan ilmu dan kuat imannya,tidak akan
gentar menempuh segala bentuk cabaran. Rangkap keduapuluhsatu syair
bermaksud,ilmu,keimanan dan keyakinan kepada Allah penting dalam hidup manusia.
Rangkap keduapuluhdua syair bermaksud menyucikan diri, menjauhi perkara
terkutuk, bertawakal dan mengakui keesaan Tuhan itu sangat penting.
Rangkap kedua puluh tiga
syair bermaksud, di samping mengakui keesaan Allah, kita juga mesti taat kepada
Allah. Rangkap kedua puluh empat syair bermaksud,kita mesti berselawat, beristigfar
dan memuji kebesaran Allah. Rangkap kedua puluh lima syair bermaksud, Allah
menguasai alam kuasa-Nya sangat besar dam Allah yang menentukan syurga untuk
kita.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan